Yapay Zeka ve Öğretmenlik






Yapay Zeka ve Öğretmenlik



Süregelen yaşantımız içerisinde bilim ve teknolojide yaşanan son gelişmeler gündelik hayatımızı etkilemeye devam ediyor. Son dönemlerde adını sıkça duyduğumuz bir konudan bahsetmek istiyorum. Yapay zeka. Öncelikle yapay zekanın kısa ve anlaşılır bir tanımıyla başlamak istiyorum. Yapay zeka nedir? Yapay zeka için insan beyni ile rekabet edebilecek kadar etkin, öğrenen suni bir beyin diyebilirim. Burada vurgulamak istediğim kavram yapay zekanın öğrenen bir güç olması. Okuduğum makaleler içerisinde yapay zekanın yani öğrenen suni beynin gelecekte insanların mesleklerini ele geçirebileceği vurgusu yapılıyor. Sizce bu mümkün mü? Gelin hayatımızı doğrudan etkleyebilecek bu sorunun cevabını birlikte arayalım. Yapay zeka her ne kadar suni bir beyin olarak düşünülse de öğrenen, öğrendiklerini depolayan ve nedensellik ilişkisi kuran bir özellikte olduğundan bir robota entegre edildiğinde insanın yapabileceği birçok işi başarıyla tamamlayabilir. Bu durum insan gücüne olan ihtiyacın azalması anlamına gelir. Konu başlığımıza gelecek olursak, öğretmenlik mesleği bu süreçten nasıl etkilenir? Şimdi de bu soruya yanıt arayalım. Öğretmenliği her zaman iki ana kategoride ele alıyorum. Birincisi teknisten öğretmenlik, ikincisi profesyonel öğretmenlik. Teknisyen öğretmenin müfredatı doğrudan aktaran, belirli kalıplar içersine sıkışmış veya sıkıştırılmış bir öğretmen olduğunu düşündüğümüzde bu modelde ezbere dayalı bir öğretmenliğin yapay zeka tarafından da kolaylıkla yapılabileceğini düşünüyorum. Hatta bu işi yapay zekaya sahip bir robotun daha etkileyici şekilde yapabileceğine inanıyorum. Elimizdeki öğrenen bu robotun, gerekli pedagojik yetkinlikle donatılması sonucunda çocukların benlik saygısına da katkı sağlayarak (çocukların karakteristik yapılarını analiz edebildiğinden) teknisyen öğretmeni geride bırabileceğini düşünüyorum. Gerekçem bu robotların, insanlar gibi yaşadıkları olumsuzlukları çevrelerine (sınıfa) yansıtma ihtimallerinin bulunmaması. 

Profesyonel öğretmenliğe gelecek olursak, yapay zeka profesyonel öğretmenler için harika bir yardımcı (asistan) olabilir. Öğretmenin teknisyenlik yapmasını (resmi işler vb.) üstlenerek öğretmene alanında daha fazla uzmanlaşması için zaman kazandırabilir. Ayrıca teorik bilgi aktarımını öğretmenden alarak öğretmenin sınıf içinde etkileşimi arttırmasını, teoriyle pratiği harmanlamasını kolaylaştırabilir. 

Sonuç olarak yapay zeka, profesyonel öğretmenler için eğitim öğretimin niteliğini arttırabilecek kolaylaştırıcı bir güce sahipken; her şeyi hazır bekleyen teknisyen öğretmenler için mesleğinin geleceği adına tehlike arz edebilir. 

 

Tolga

Yazıcı