
İlkokulda Okuyucu Tiyatroları
İlkokulda okuma yazma en önemli ve en temel becerilerden biridir. Özellikle ilkokul 1. sınıf düşünüldüğünde süreç veli, öğretmen, öğrenci iş birliği çerçevesinde maksimum verimle tamamlanmaya çalışılır. Öğrenciler eğitim öğretim yılı içerisinde hedeflenen bilgi ve becerileri kazanarak okuryazar olma yolunda önemli bir adım atarlar. Öğrencilerin ikinci dönem itibariyle okuma yazmaya geçtiği düşünüldüğünde, okuma yazma becerilerinin pekişmesi adına önlerinde ilk dönem kadar geniş bir zaman dilimi bulunmaz. Dolayısıyla akıcı okuma becerilerinin gelişimi için sınırlı bir zaman diliminde çalışmalar sürdürülür. Buna ilaveten araya giren üç aylık yaz tatilinin öğrenme kayıplarına yol açtığı düşünüldüğünde süreç öğrenci ve veli cephesinde bir tık daha zorlaşır. Öğrencilerin okunulan metni anlamaları, çıkarımda bulunabilmeleri ve muhakeme edebilmeleri gerekir. Bu kazanımlar akıcı okuma becerisi ile mümkündür.
Sizlere, öğrenciye destek olabileceğiniz uygulaması kolay ve pratik bir akıcı okuma stratejisinden bahsedeceğim:
Okuyucu Tiyatroları (Readers’ Theatre)
Bu strateji bir metne bağlı kalarak bir tiyatro oyuncusu gibi vurgu, tonlama ve içerikteki anlatıma dikkat ederek okumayı gerektirir. İlgili strateji okumayı oyuna dönüştüren, motivasyonu yükselten eğlenceli bir stratejidir. Okuyucu tiyatrolarında metni ezberlemek gerekmez. Özellikle akıcı okuma çalışmaları esnasında öğrenciler, role girerek metni en doğru şekilde okuma çabası içerisinde olurlar. Dolayısıyla birçok kez doğru okuma ve doğru anlatımı sunana kadar istekli bir tekrar içerisinde olmaları gerekir. Okuyucu tiyatroları stratejisi, öğrencilerin akıcı okuma becerilerini geliştirmeye yönelik ebeveynlerin geniş zaman dilimlerinde tercih edebileceği bir strateji olarak düşünülebilir.
İlgili stratejinin literatürdeki yerine baktığımızda aşağıdaki ifade göze çarpmaktadır:
Babkıe (2016)’ ye göre; bu etkinliğe katılan öğrenciler bir şiir, şaka, hikaye, veya senaryoyu akıcı bir şekilde okuyana kadar konuşma ve anlatım pratiği yaparlar. Okuyucu tiyatrosu otantik bir ortam sağlarken aynı zamanda tekrarlanan okumalara katılmak sonucunda akıcı bir okuma modeli sunmaktadır.
Peki bu strateji nasıl uygulanır?
Öncelikle ilkokul düzeyine uygun bir tiyartal metin gerekiyor. Sonrasında bu metni A4 kağıdının yarısına (kart formatında rolleri de belirterek) yazmanız, birini elinizde bulundurmanız diğerini öğrencinizin eline vermeniz gerekiyor. Okuma eş zamanlı olarak başlıyor. Öğrenci yanlış okuduğunda ona ‘karakterinin söylediğini anlamadığınızı’ ifade ediyorsunuz; böylece öğrenci kendini düzeltme imkanı buluyor ve oyunu kurallarına göre oynamayı ilke ediniyor.
Bu çalışmaya başlarken ebeveynlerin dikkat etmesi gereken birkaç önemli detay daha var. Öncelikle her ne kadar öğrencinizin akıcı okuma becerisini güçlendirmeyi amaçlıyor olsanız da bu çalışma öğrenci cephesinden bir oyun olarak görülmektedir. Dolayısıyla ebeveynlerin güler yüzlü, motivasyonu yüksek ve sabırlı olması oldukça önemlidir. Öğrencilerin birçok kez hata yapabileceği unutulmamalı, oyun terk edilmemeli ve pes edilmemelidir. İlerleme kaydedilemiyorsa daha basit metinler tercih etmek oyun terkinden daha yapıcı bir eylem olacaktır.
Kaynakça
Babkıe, A. M. 2006, “Be Proactive in Managing Classroom Behavior (Lock,R.H. Editor)”, Intervention in School and Clinic, 41(3),pp. 184–187.