Dijital Ortamda Öğrencilerin Ders Verimini Arttırma






Dijital Ortamda Öğrencilerin Ders Verimini Arttırma



Dünyayı etkisi altına alan COVID-19 salgını nedeniyle birçok ülkede olduğu gibi ülkemizde de eğitim öğretim dijital ortama transfer edildi. Kurumlar kurdukları alt yapılar ve kullandıkları dijital araç gereçlerle öğrencilerin uzaktan öğrenimini maksimum verim ile sürdürmenin gayreti içerisindeler. Elbette öğrencilerin akademik başarısı için kurulan alt yapılar ve zenginleştirilmiş dijital içerik oldukça önemli ancak bu sistem bilginin alıcıya ulaştırılmasını nitelikli kılan bir sistem. Öğrencilerin tam öğrenmelerinin bilgiyi yapılandırma aşamasında gerçekleştiği düşünüldüğünde ulaştırılan içeriğin öğrenci tarafından kavranması için tek başına bilgi transferi yeterli değil. Bir örnekle ifade etmek gerekirse un, şeker, yağ var ama helva nasıl yapılacak. Bu süreçte ebeveynlerin işine yarayacak ve öğrencilerin öğrenmelerini kolaylaştıracak ve destekleyecek ipuçları vereceğim.

Okullar oluşturdukları rutinlerle öğrencilere sorumluluklarını hatırlatır, kuralları önemsemelerini sağlar ve öğretmenleri vasıtasıyla, ders esnasında öğrencilerin akış anlarını yakalayarak bilgi ve becerilerini arttırır. Milli Eğitim Bakanı’nın da ifade ettiği gibi velinin öğretmenlik yapmasını beklemiyoruz. Ancak her ev bir okula dönüşebilir. Bu dönüşümü okulun kazanımlarını eve entegre ettiğiniz zaman gerçekleştirebilirsiniz. Öğrenciye sorumluluğunu hatırlat, evde eğitim kurallarını belirle ve önemini vurgula, öğrencinin dijital içeriğe odaklanmasını kolaylaştır ve akış anını ortaya çıkar.

Bu yönergeleri takip ettiğinizde öğrenmenin daha hızlı gerçekleşeceğine şahit olabilirsiniz. 

Öğrencinin akış anını ortaya çıkar ifadesinde dikkat çekmek istediğim birkaç şey var. Akış anı esnasında zihin yoğunlaştığı içerik dışındaki dış uyaranlara kapalıdır. Tüm dikkati tek kanalda iken akış anı ortaya çıkar. Tıpkı ders esnasında bir öğretmenin tüm dikkatleri üzerine çektiği an gibi. Dolayısıyla öğrenci dijital içeriği takip ederken hiçbir şekilde dikkat dağıtıcı bir uyaranla karşılaşmamalıdır buna bir yiyecek ve içecek tüketimi de dahil. Derslik gibi düşünün, okul dersliklerinde yeme içme teneffüs aralarında gerçekleşir. Siz de evde oluşturduğunuz kural çerçevesinde teneffüs aralarınızı belirleyerek bu ihtiyacı aralarda giderebilirsiniz. 

Okul kurallarını eve transfer ettiğiniz ölçüde dijital eğitimden verim alabileceğinizi düşünüyorum. Örneğin bir ders sabah 09:00’da başlayacaksa öğrenci erken saatte kalkmalı pijamalarını çıkarmalı kahvaltısını yapmalı ve ekran karşısına geçmeli. Öğrenci bunu her gün yaptığında bir okul rutini yakalamış olacaktır.  Nasıl olsa dersin tekrarı var şeklinde düşünerek bir gün erken kalkıp ertesi gün geç saatlere kadar uyumak rutin oluşturmayı engelleyebilir. Dolayısıyla kuralların aynı doğrultuda tekrarı rutin oluşturma adına önemlidir.

Öğrenci hazır bir şekilde ekran karşısına geçtiğinde anladıkları ve anlamadıkları olacaktır. Bazen ilgili videonun birçok kez izletilmesi işe yararken bazen işe yaramaz. Özellikle ilkokul öğrencileri için ebeveynlere vermek istediğim önemli bir mesaj var. Çok değil yirmi gün öncesine dönün salgın öncesi dönem. Öğrenciniz okuldan eve geldi, bir süre dinlendikten sonra ödevini yapmaya başladı sonrasında ödevde takıldığı bir yer oldu ve sizden destek istedi. Siz de kendi bildiğiniz şekilde ona destek olarak onun eksiğini kapatmaya çalıştınız ama yine olmadı. Çünkü öğrenci okuldaki öğretmeninin anlatımı ile sizin anlatımınızın örtüşmediğini fark etti kafası karıştı ve anlamadı. Evde de aynı senaryo ile karşılaşmamak adına ilgili ders anlatım videosunu bir kez de sizin izlemeniz ve öğretmenin anlatımını yakalamanız gerekir. Öğrenci sizden yardım istediğinde öğretmenin anlatımı aklınıza gelmeli ve bu doğrultuda destek olmaya gayret etmelisiniz.

Son olarak eklemek istediğim şu anda dijital içerikle ders anlatımını takip eden öğrencilerin kimisi 2000 sonrası doğan Z kuşağını kimisi ise 2010 sonrası doğan alfa kuşağını temsil ediyor. Bu kuşakların teknoloji ile arası çok iyi ve odaklanma/takip konusunda bu beceriyi avantaja çevirerek rüzgarı arkanıza almanız mümkün.

Kolaylıklar dilerim.

Tolga

Yazıcı